5:1 do koutku jde a pláče". Neděje se to vždycky stejn'ým způsobem. NěkoHkráte užívá básníkův smutek patetického slohu a vybírá si největší události vesměrné za ilustraci vnitřního naladění: smrt měsíce, vychladnutí slunce, věčný boj v soustavě nebeské. Jindy - a tu Neruda jest nejvíce svůj prozradí se básníkovo skryté hoře jen kradmo, náhlým výkřikem,. nestřeženým povzdechem; tak v XXX. a XXXI. básni, které prá vě tímto uměním disk retní ft obsažné nápovědi ohlašuJí pozdě ší mužně úsečnou a hutnou lyriku "Prostých motivů". Z těchto předpokladů myšlenkového i citového života Nerudova vznikaly r. 1877 "Písně kosmické", o nichž auktor vyznal v listopadu toho roku, Ž~ je "češe a myje, škrobí a žehlí co nejneúnavněji". Již ukázky v časopisech dosvědčovaly, že bá·ník při svém odvážném letu vesmírem stále střídá způsob výrazový, a že jest mu těžko udržeti se v témže slohu. Připouští to Neruda sám v rozmarném feuilletoně "Národních listů" dne t8. listopadu 1877 (Sebraných SPi~O. díl XXIX. "Zertemdo pravdy" II. str. 34-38j, kde nevinnou reklamu chystané sbírky obratně slou il s návodem, jak čtenář má hleděti na "Písně kosmické". V této fingované od 'ovědi mladé půvabné čtenářce věnuje Nerdda nejvíce místa myšlence o délce světelné dráhy z hvězd až na zemi j motiv ten, probíraný již v uvedeném článku z r. 1875, mění se pod pérem básníkovým v hlubokomyslnou satíru, vyznívající zádu.mčivým tonem. Kromě toho hledá rozpustilý vtip Nerudův v sluneční soustavě různé milostné a rodinné zápletky, žertuje o jiných soustavách s několika barvnýmí slunci, posmívá ses chechtotem mlhovinám, zá~odkům to světů budoucích. Stále však pozoru;e čtenář,