51 srdce pod vřelý za)em o dobro národa a pokrok lidstva; nyní uměl oddati se pestré hře jevů a milovati svět pro ni; nyní neváhal již hledati a nacházeti štěstí ve věčném řádu vznikání a zanikání, v nekonečném dramatě lásky, zrozeni a smrti. Neruda stal se zralým a hotovým mužem. Nejsladším a nejšťavnatějším ovocem tohoto Nerudova uzrání jest jeho povýšený humor, jehož básnická díla Nerudova před "Písněmi kosmickými" neznala. Stíraje rozdíl mezi oblastí vznešenou a dúvěrným světem drobných starostí a radostí lidských, Neruda spojuje vše laskavým svýl1l úsměvem a jasným svým rozmarem: cítí se stejně doma mezi stálicemi jako ve veselém reji mladých tanečníků. Nezná ničeho tak nepatrného, aby toho nepřenesl v obrazné své řeči do říše hvězd a neostýchá se strhnouti bolestné záhady všehomíra do bujné hry svého kypivého veselí. Tento Nerudův humor temení z o~dané a něhyplné lásky k celému veškerenstvu a z radostného vědomí, o bratrství všech zjevů: není v kosmu praničeho, čeho by nebylo lze obejmouti v shovivavé a teplé náručí. Ale jako u všech velikýchhumorístů, u Nerudy derou se často zpod úsměvu hořké a bolestné slzy. Srdce, které touží zahrnouti něhou celý svět, uvědomuje si chvílemi, že jest osamělé, opuštěné a zrazené. Všecko, čím osud kdy zranil Nerudovu citlivou bytost, ozve se v takové chvíli: smuteční vzpomínka na milovanou matku, hoře nenaplněné lásky, teskné zkušenosti z národního boje - také pro vše to nachází tvůrčí Nerudova obraznost obdoby a podobenství v dění kosmickém. Srovnány s rozmarnými a hravými kusy "Písní kosmických", jsou spíše výjimkou ony básně, v nichž "humorist