50 Jakmile zadumá se básník nad nekonečností světů, nad vznešenou zákonností jevů vesměrných, nad věčným . dramatem vznikání a hynutí v kosmu, uchvacuje jej mocná vlna nadšení: "Klečím a ·hledím v nebe líc, myšlenka letí světům vstříc č vysoko - převysoko a slza vhrkla v oko," Jindy však, třeba řidčeji, zamysli se poeta nad nepatrností lidského bytí, nad krátkostí pozemského štěstí, nad úzkými hranicemi našeho poznání j pak nezoufá, nýbrž oddaně přijímá ,svou sudbu. . "Písně kosmické" nebyly by však mohly vzniknouti jako pouhý básnický ohlas těchto názorů, obohativších myšlenkový svět Nerudův. Jejich tv(trce musil dříve dospěti ve škole života k mužnému vyrovnání s osudem, s nímž v "Hřbitovním kvítí" a v "Knihách veršů" se ještě urputně přel a bolestně hrdliI. Právě počátkem sedmdesátých let Jan Neruda mravně a citově vyspěl a vyhranil se: tenkráte mohl pro druhé vydání "Knih veršů" napsati hrdá a statečná slova: "Snad osud lecjaký má ještě sen: však stál jsem vždy, kde svaté stálo právo, a v mysli mé i v prsou všechno zdrávo 0 nechť nový cíl dá tedy nový den, zas začniž znovu osud jak by od dítěte, jínými do mne, mnou do jiných prátnechť čímkoli jsem ještě v božím světě, čím budu kdy, tím také budu rád." ~ruda přestál takto nadobro krisi zjitřeného svého subjektivismu. Nyní dovedl ukrýti žal svého