49 dobých nauk kosmogonických. Vychází z onoho učení o vzniku vesmíru, které honosí se jménem německého myslitele Kanta a francouzského lJ,vězdáře Laplace: spořádané a účelné veškerenstvo vzniklo z mlhoviny světové se živly různé hustoty zákonným působením obou hlavních sil hmoty, přitahováním a odpuzováním i vesmír i pohyb planetární mají tedy původ mechanický. Zcela těsně připíná se k této kosmogonii učeni hvězdářské, které shrnuje velikolepé výsledky objevů, výpočtů a úvah slavných astronomů XVI. a XVII. "\těku, Koperníka, Tycha de Brahe, Galileiho a Keplera. Neruda přijal" nový ten hvězdářský názor se všemi dalekosáhlými důsledky, které nejmohutněji a nejodváŽněji vyjádřil vlašský myslitel stol. XVI. Giordano Bruno: není-li země středem světa, není ani člověk středem stvoření i naše sluneční soustava jest jen jedna vedle nesčetných soustav jiných; vesmír jest nekonečný co do prostoru i do času, nemaje ani obvodu ani středu. Světovým svým názorem čelí Neruda vědomě jak názoru bohoslovnému, jenž' vykládá vznik zjevů přímým zasahováním osobní mocnosti, tak názoru metafysickému, který zjevům podkládá abstraktní síly přírodní. I jeví se básník IlPísní kosmických" stoupencem onoho vědeckého posítivismu, jehož vůdci byli francouzští filosofové XIX. století Comte a Littré: rovná si zá-kony stanovené posítivními vědami v soustavu; uvědomuje si, že vykládati tyto přírodní zákony přesahuje hranice lidského vědomí stanovené j pokládá původ a konec věcí za otázky nerozřešitelné. Jest patrno, že Neruda v úplné shodě s moderním myšlením vůbec kolísá mezi oběma krajnostmi ideového opojení a rozumové reSIgnace. Studie o Janu Nerudovi. 4