48 a přetrvá snad lidstvo. Je nejspíš tak vzdálena, že paprsek, který se oka 'Falbova dotknul, byl dříve z ní vyslán, než člověk dospěl na astronoma, a dopadl na naši zemi teprve teď, po pouti tisícileté - po pouti tisíCileté jako velké pravdy. Ba je i možno. že hvězda ta ani nežije. Snad ji} zhasla, a my ji vidíme teprve teď, po smrti její. Carokrásný to sen I Krásnější než všechna poesie - ""orlí myšlenko, k zemi sklesni, smělá fantasie lidská, vyhoď kotvu svou, aby ses zde nerozplynulal" F eui1leton Nerudův napovídá, že básník osvojuje si poznání vesmíru, které se mu stává mocným podnětem uměleckého vzletu, spolehlivou cestou vědeckou. Nerudův přítel, žák a redakční kolega, Jakub Arbes, podal nám o tom v črtě "Kosmické písně" ("Vzpomínky na členy Umělecké besedy" 1894) obsáhlou a zajímavou zprávu. Vypravuje v ní, jak čtyřicetiletý Neruda jal se horlivě navštěvovati universitní přednášky o astronomii a spektrálné analyse, jak studoval odborné i populární spisky hvězdářské, jak pohrával si luštěním počtářských úloh astronomických, jak známé své bavíval a mučíval těmito svými vědeckými koníčky. Z bystré Arbesovy črty však poznáváme také, že pronikavý vtip Nerudův dovedl ihned ze složitých nauk vyjmouti základní jádro, že osvojil si okamžitě to, co má z pravd i domněnek těch též mravní a myšlenkovou cenu pro člověka, že vycítil šťastně v předmětě učeného badání látku b4snickou... veliká umělecká inteligence Nerudova ovládla, přizpůsobila si a zpracovala pro své básnické potřeby jeden z nejtěžšíCh oborů vědních. Světový názor, k němuž Neruda vědeckým tímto studiem dospěl, jest věrným odrazem novo-