4- člověčenstva v rámci kosmickém. A však při této meditaci Neruda stále cítí horký tep srdce ve vlastní hrudí j ani jedenkráte nepohlédne od světelného hemžení světů, aniž by nevzpomněl člověčenstva - kosmos jest mu obrazem lidského života a lidského nitra. Znovu a znovu hloubá nad tragickým rozporem mezi nekonečnou obrovitostí všehomíra a nepatrností červíka, jakým jest člověk v podmíněném a kratičkém svém žití. Nerudova nevyčerpatelná láska a jeho hlúbokomyslný humor snaží se rozpor ten překlenouti. Jednak zdůvěrňuje, zdrobňuje, zlidšfuje veškeré zjevy vesměrné, připodobňuje je lidské společnosti a jejím ,vztahům životním, dle vlastních, takměř programních slov: "Snad jiní jinak uvidí já myslím nebe širé si jak naši zemi a při hvězdách sí myslím na lidi." Jednak však promítá vztahy lidské do obrovských rozměrů, přisuzuje jím všeobecnou platnost a pojímá citové a mravní síly, jež ovládají člověčenstvo jakožto hybné principy dění kosmického. Tak sklenut mezi hvězdnatou oblohou a zemskou vlastí básníkovou duhový most, po němž prochází se volně myšlenka Nerudova, tu potřásajíc hravě rolničkami humoru, tu stírajíc si náhlou slzu, trysknuvší v oko vzrušením nad věčnou jednotou člověka a vesmíru. Pro tyto pochody myšlenkové, 'jichž mohl se odvážiti teprve na vrcholu mužné své síly, Jan Neruda cvičil se již v mladistvém svém tvořeni. V pesimistické náladě rozvrácené své mladosti, kterou známe ze "Hřbitovního' kvítí", zamyslil se chmurný. poeta, bloudící hřbitovem, nad věčným