34 Naopak ukazují četné nedostatky mladistvých "Arabesek", že Nerudovi byJ,p uraziti značnou a dosti nesnadnou vývojovou dráhu, než mohl vytvořiti zralé a vyrovnané "Povídky malostranské". "Arabeskám" chybí jak zevní jednota látková, tak vnitřní celistvost slohová; mezi skutečné povídky vsunut nejeden rozmarný feuilleton; kresby ze skutečnosti střídají se báchorko vitými drobnůstkami; opravdové novely propracovaného děje a prokreslených postav čtou se vedle úryvkových a čiře náladových ukázek z deníku spisovatelova; kromě Malé strany předvádějí se i jina dějiště, která povídkář zná jen matně a proto kreslí nevýrazně. Hlavní umělecký nedostatek "Arabesek" spočívá v tom, že N eruda stále kolísá: mezi postupem realistickým a romantickým. Snaží se sice vystihnouti skutečný život opravdu věcně a přesně a vystříhá se vědomého zasahování bájivé obrazotvornosti do dějů nakreslených dle skutečných postav, dle opravdivých událostí, takže někdy zavádí toto podrobné a trpělivé okreslování života až k malichernostem a zbytečnostem. Avšak velmi často ozve se vlastní, citově a náladově vzrušená, vtipně a rozmarně uvažující osobnost spisovatelova proti tomuto postupu pfísně objektivnímu: pak vkládá pgvídkář do líčených povah a postav mnoho z vlastního nitra, pak vplétá do hovoru četné úvahy a nápady vlastní, pak přerušuje děj odbočkami nahodilého a podružného rázu. Tento ryze subjektivní způsob jest dědictvím staré a zastaralé romantiky, která vždy a všude činila osobnost umělcovu východiskem, vidouc v postavách, dějích a námětech namnoze jen bezmocné loutky a papírové kulisy, jimiž libovolně zahrávala svrchovaná ruka spisovatelova.