3r jež s rozkoší okoušel básník za dne, a poeta sám neodkl6dá ničeho z pozorné své smyslovosti, která nechce býti vykoupena romantickou ilusí světa zduchovělého. Západ slunc~ Neruda zpodobil ve zmíněné mistrovské črtě od Chia, která se celá odehrává na večer. Začíná barevným akkordem "To podvečerní slunce tak zlaté, tak jasné a klidné, moře tak plno šťastného šepotu", a končí líčením slunečního západu: "Slunce nyní zrovna za lodí naší blížilo se vlhkému svému hrobu. Nebe tam samé žhoucí zlato, moře jako v plamenu, a zrovna uprostřed toho zlata a ohně jako by byl obraz krásné té paní vetkán." Z nocí jedna, pozorovaná v Kahýře vystižena s názornou a nezap·omenutelnou stručnosti: "Nebe bylo tmavozelené, hvězdy se třepetaly, jako by chtěly sletět blíže k zemi. Vysoké palmy rozkládaly své koruny nad námi nepohnutě. Vzduch byl mírný, svěží." Pod jižním nebem Neruda prožívá takto z e len o u noc, které malířské oko Máchovo vzněcovalo se doma, a již starší básníci znali spíše jen z literárně klasických reminiscenci - Neruda naopak jest v této knize na míle vzdálen každé reminiscence a každé literárnosti. Druhé noční líčení, týkající se Smyrny, provedeno jest do láskyplných podrobností: "Byli jsme se umluvili, že k půlnoci projedem se společně chobotem. Barka tančila a prohýbala se, náhle nějak shoupla nebo vyskočila, až jsme se na sedátkách pozdvihli. Ale jaká to rozkoš v té jižní noci, jako rozset skvost po nebi a po břehu a po vodě! Na nebi se skvěly hvězdy jako zlato na svět10zeleném hedvábu, měsíc mezi nimi visel co blýštíci se drahokam. Tak blízky se zdály hvězdy, že bychom