26 figurek neWedá, nýbrž se šťastnou spontanností pozorovatele stále napiatého je takřka vždy v zásobě a v životnosti nalézá. V Cařihradě v hotelu i při rázovitém tanci dervišů na předměstí Kassim Pašu pozoruje mladý párek rakouských Němců; na břehu Marmary řecký malíř črtá churavou polskou slečnu; při procházce Athén~mi ruší i baví nerovná dvojice mantelů,. neduživý Rek a žhavostí kypící Židovka ze Spaněl; při bouři před Cařihradem ve chvíli, kdy všickni pasažéři jsou stíženi mořskou nemocí, dostává podivínský Angličan koš od krasavice z Marseille, dvanáctý již· ve svém životě; v chobotu izmirském ve Smyrně za noční projíždky sleduje básník rozmarně dva německé svatební cestovatele, starého profesora klasické filologie a jeho mladou,. vervní a poněkud nevěrnou paničku; v hotelu jerusalémském přehluší svou nespoutanou svádou všecko mezinárodní žvanil, fotograf, lovec a sběratel; za noci před kavárnou v Kahýře se vypráví o dobrodružství z Černého lesa uprostřed společnosti skládající se ze tří Cechů, Poláka, Němce a Maďara; ve vinárně vídeňského divadelního světa jest střediskem korepetitor Beneš, jenž se kdysi dvořil Sonntagové. Hotová kosmopolis, jaké potud v písemnictví české nepředváděla kniha nižádná! Avšak větší novinkou bylo v "Různých lidechu cosi jiného. Básník dívá se na pestré postavičky s úplnou objektivností; není ani mravokárcem ani pozorovatelem sociálního zájmu. Vidí různé formy vztahu mezi mužem a ženou, věšinou krátké, ba chvilkové nezávazné svazky, jejichž pohnutkou jest pouze zábava neb smyslná rozkoš, ne-li do konce nuda nervů a smyslů j pozoruje, jak snadno se láme