25 se domů přes ltalii, kdež nás spisovatel provede Neapoli, Římem a Benátkami j na rychlo občerstvíme se ještě v malé vinárně vídeňské. Skizzy jsou zcela jasně ohraničeny proti Nerudově próse cestopisné. Nejsme zdržováni či napínáni malebným nebo poučným popisem zemí a měst, jeť z krajinářského líčení pro tuto sbírku vybráno právě jen tolik, kolik nezbytně náleží k postižení místní barvy a hodnověrné nálady okamžiku. Cílem básníkovým jest hlavně, v kvapně zachycené a úsečně podané postavičce, kterou jediný, dějově obsažný okamžik bleskovým světlem ozařuje a takměř odhaluje, vystihnouti ducha místa, kde se s ni setkal, někdy i karakter národa neb stavu, k němuž figurka náleží. Umělecká metoda ta byla novinkou toliko v české literatuře. Ovládal ji již starý Vavřinec Sterne ve své epochální "Cestě sentimentální", a k dokonalosti ji přivedl Heine v "Cestovních obrázcích'" kde však taková kresba postav byla pouze jednou ze složek vedle krajinářského a národopisného líčení, feuiI1etonistického vtipkování, literární i politické polemiky. Umělecká kázeň Nerudova osambtniIa v "Různých lidech" živel jediný, právě tuto mžikovou kresbu postav. Ani zvláštního národopisného zájmu neshledáváme; nejde! v první řadě o tuzemce, ačkoliv poznáváme několik autentických kmenových typů,' chtivou Maďarku, smyslnou dámu rumunskou, mladistvé prudké' milence vlašské, benátského gondoliera z Istrie, srbské děvčátko, půvabnou měštku římskou. Ale většina "různých lidí'''' toť mezinárodní zástup cestujících a cizinců, o které se na levantské pouti takměř klopýtá - Neruda svých