2- a dávno srdcem k bratrství se shodlo. Ej - cítím podnes, jak to v prsou bodlo, a cítím podnes kamenitou tíží bolu, kdy poprv vítr skutečnosti lehké ve větvích zahvízď svoje sloky bědné, a květy prchaly jak žhavé slzy dolů I" Avšak sociální pesimism Nerudových pozdních let, jenž z tvoření básníkova naprosto vylučoval skladby s tendencí kárnou, obžalobnou neb reformní, neznamenal zároveň, že se snad srdce poetovo odvrátilo lhostejně od oněch ubohých, zavržených a trpících členů společnosti, která s takovou vřelostí jeho mladistvé verše obhajovala a oslavovala. Proto jsou nám vzácným dokladem "Balady a romance," jejichž souvislost s Nerudovým básněním sociálním zdá se přímo protimluvem. V nich dovršuje se to, oč Neruda se pokoušel v "Arabeskách," čeho dosáhl v "Povídkách malostranských", a čím prodšena jest nejedna ze "Studii krátkých a kratších:" glorifikace světa malých lidi. Do něho, mezi chudáky a sprosťáčky, blahoslavence naivnosti a dědice nejméně skvě'ého údělu pozemského umišfuje svého zlidštělého Spasitele světa, učitele shovívavé moudrosti a pozemské dobroty v duchu renanovském. Syn "tesařky chudé" jest v Nerudově podání pravý příslušník pátého stavu, bratr a přítel proletářů, chudých lidí chudé dítě," jenž přišel, aby soudruhy svého rodu a své nuzoty uvedl do ráje. Nikde není to domyšleno tak určitě a pověděno slovem tak teplým a barvitým jako v "Baladě o svatbě v Kanaán." První sociální motiv Nerudův suše a střízlivě líčil kvas nešfastníků, při němž hladovějíce stály živé kostry a do kterého se