21. nastřádaný zkušenostmi rozumu i srdce, došel z Ne:. rudova refleksivního básnění podoby nejvýraznější. Příroda jako společnost jeví se poetovi založena na zákonu věčného boje, v kterém slabí podléhají a propadají smrti, bratrství, solidárnost, humanita jsou jen přeludy srdce opájejícího se sebeklamem: "Zde válka bisná. Z krve dravec tyje, i slavík sladký v úkor jiným žije, tvor v tvora béře v plen i jeho žití, a žádný neptá se, zda druhý tvor též cítL" Všecka Nerudova mladistvá víra v společenský přerod člověčenstva ve smyslu třídní sp avedlnosti a mravného i majetkového vyrovnání, leží tu ve zříceninách: co se sociálními reformami, když zákon pěstního práva dán pro vždy lidstvu do vínku? Několik let po těchto chmurných projevech "Písních kosmických" vznikly podstatné kusy "Zpěvů pátečních", kde lidsky osobní hoře nerozlučně jest spiato s bolesti hromadně národní a kde najednou stržena rouška básníkova myšlenkového i cítového privatissima. V básni "Ecce homo" (zr. 1882), zjizvené a zkrvácené až k samotrýzni, odhaluje Neruda protiklad mladého humanitně sociálního a zároveň národně idealistického optimismu a. tvrdé zkušenosti mužný.:::) let. Jest to nezapomenutelná sloka prostřední: "Jen málo jar a let jsem padesáte. Má mysl letí zpět ku mládí době svaté, kdy ideálů strom byl bujným květem bílý; já věřil, každý národ s svobodou, že myslí stejně, kdo zpívá hlasně k ní, že zpívá k ní i stejně, že celé lidstvo k jednomu již kráčí cíli