20 duchem české literatury v době Cechově, Zeyerově a Vrchlického, kdy jednak povšechná humanita, jinak silná tendence národostní zatlačily zájem o společenské rozpory mravní, třídní a majetkové, které tak prudce zneklidňovaly Hálkovo a Nerudovo pokolení za jeho výbojných začátků. Otevřme "Kostnické písně," v nichž tváří v tvář světelnému kolotání vesmíru Neruda horuje a řeční, dumá a básní o všech základních záhadách života j kterých sociálních motivů se zde dotýká? Sotva na třech místech nalezneme vztah k tomu, co bouřilo mladistvé myšlenky Nerudovy. Lehkým tonem, ale překrásným obrazem vystihuje Neruda v VI. písni ("Věřte, že také hvězdičky mnoho, ba mnoho bolí") ozvuk pracovního rytmu na zemi také v oblasti vesměrné: nekonečná dráha hvězd toť běh "pro kousek živobytí," a zlaté jiskry letící oblohou toť kosmický prach, jejž při únavné lopotě si hvězdy stírají se vznešeného čeJa. Novým tónem u Nerudy jest základní myšlenka čísla XXVII, položená hned do prvního verše "Kdo měkkým je, ten bídně mře:" darwinistický zápas o život, v němž moc jest právem a silnější vždy vítězem, proniká i kosmos; ale - a to je pro Nerudu tohoto období zvláště při značné - básník nečerpá odtud poučení sociální, nýbrž výchovné napomenutí pro svůj národ: "Ach, neposlouchej hravých vnad, živli chceš být, buď lačný had; ` had hadali nepozře, drakem se nestohe." Ideje ty rozvedl pak Neruda ve velkolepé skladbě XXXIV" ("Promluvme sobě spolu, co je v tom světě širokém. co je lU, co je bolu !"), v níž pesimismus,