19 šího lidu a leckdy i společenskou patologii společenské spodiny v Praze, která právě se ze starosvětsky bodrého maloměsta přerozovala ve velkoměstskou obec. Studie a črty ty jsou celým založením rozmarné a zábavné feumetony, ale občas se mění v skutečné studie sociální a to netoliko tím, že Neruda se snaží takměř vyčerpati příslušnou látku, nýbrž i proto, že pouliční a pokoutní změtí vyhledává určité společenské typy, že pokouší se vysvětliti příčiny neduhů sociálních, že jemně naznačuje možnost nápravy. R. 1876 dokončen a pro první svazek "Studií krátkých a kratčích" upraven. bohatý cyklus "Pražských obrázků" o němž Neruda pracoval řadu let j současně pro cestopisnou knihu vykořistil sociálně zahrocený "Výlet do kraje bídy", a že Neruda povídkář nevyšel z těchto studií nejubožších z ubohých na prázdno, dokazují proslulí "Trhani" kteří z původních šesti feumetonových kapitol vyrostli r. 1876 pa zaokrouhlený celek novelistický. Nerudovo vřelé podání, .založené na postřehu velmi věrném, snímá všude s beder společenských kletbu opovržení a dobývá jim vstupu do literatury, třebaže díly menšího rozsahu a skromných uměleckých nároků - velký krok od sociálního genru ke skutečnému sociálnímu románu realistickému vykonán byl teprve v pokolení po nerudovském. Nenáleží-li však do této skupiny naprosto svým ustrojením kniha Nerudovy vyzralé novelistiky "Povídky malostranské/' patří sem tím méně jeho poesie, vzniknuvší od konce let sedmdesátých; nebylo by snad zcela nesprávnoj kdybychom Nerudův obrat uvedli též, mimo naznačené důvody psychologické, v příčinnou souvIslost s celkovÝDl