18 a nesnesitelným, každodenní údery, na něž odpovídal projevem vyspělé síly, úzkost, zklamání a elegii lásky, bolestné poslání českého básníka a odpovědný úkol národního bojovníka v přední stráži. I na svůj úděl odstrčeného dítěte proletářského Neruda vzpomíná: "Mne osud do kolébky tvrdé dal, pak na kazajku záplatu mi přišil, pláč trphý novým jenom pláčem tišil a jenom zkrátka mne vždy spořádal. Však" kolem pýcha, pýcha - ach ta krutě hněte! já začal jsem do panských synků prát ba ledačím jsem byl v onom lepším světě a čímJsem byl, tím byl jsem rád." Odevzdaným smírem s osudem, klidným podřízením třídně společenských zřetelů stanovisku obecné humanity, překlenutím rozporů stavovských vlídnýdi vědomím pokorného bratrství Nerudova sociální poesie se v 70. letech končí, - u zralého Nerudy básníka marně hledáme to, co jako kovová struna společenské obžaloby zvučí v jeho mladistvém básnění. Překvapí to dojista, sledujeme-li soudobý vývoj Nerudy prosaika; Sotva Neruda vstoupil jako novinářský zpravodaj do pražského deníku, zahloubal se ve shodě s literárním svým programem z r. 1859 do studia noční, kalné a opovržené Prahy, procházel se zápisníkem nejnižšími vrstvami svého rodiště a nořil často svůj pohled do kalu, který houstne na dně velkého města. F eiulletony "Hlasů" a "Národních Jistů/, v nichž uložil.svá pozorování, založil s velkou odvahou a se skvělou obratností místní kroniku pražskou, názorný přírodopis zdej-