17 Hrdinným oddáním se do sudby, zbožným podřízením se vůlí životního řádu, i když tento jest podmíněn společenskou nespravedlívosti, statečností v útlaku vrcholí Nerudova sociální poesie. Básník a mudřec byli v Nerudovi přerostli reformního kritika, společenského -žalobce. Že není to ukvapený závěr z ojedinělého projevu, dokazují dvě !>ásně, které'~Neruda nově zařadil r 1872 do druhého vydání "Knih veršů, u alegorická "Legenda o chudoběu a vroucí konfese "Vším jsem byl rádlu Skladba první má ráz přímo didaktický. Otec Osud vybral pro svou dceru Chudobu patero ženichů, voiáka, obchodníka, kněze, rolníka a pariu, vesměs mudrce toužící prospěti světu. Ale když před soudem přísného tchána měli skládati účty z toho, jak se jim dařilo v obětí Chudoby, vyznali všickní, že byli .aklamáni a že nemohli provésti ze svých plánů niaeho v neblahém spojení s osudnou tou ženou. Pouze Paria stojí s povznesenou hlavou: "Děkuji ti, pane, ženu za:'vz,nešenou! Sotva se mne dotkla prostým svojím květem, poznávám svět celý, nevšimnut jsa světem." Co zde naznačeno hlubokomfslným jinotajem, to s plnou' pravdivostí tryská v m-ravně udatné básni časného mužství Nerudova "Vším jsem byl rád!U Celou životní zkušenost dovedl básník nezapomenutelně shrnouti do osmi slok, spiatých refrénem, zpívaje o hrdé lásce k osudu tónem tak toužebně vášnivým, že možno přímo mysliti na závratnou "Píseň opojeníU ze "ZarathustryU kde "nejohyzdnější člověkU volá k svému osudu: J e š t ě j e dn o u I Vděčně a mužně přijímá zmužnělý Neruda nyní od Sudby vše, co se mu kdy zdálo krutým Studio o Janu N.rudoví. 2