15 dolfa Mayera našel pokračovatele v obou různorodých žácích Nerudových, v Josefu V. Sládkovi a J. S. Macharovi: "Dobrovolník", "Skočme, hochu", "Slaměný vínek" a "Před fortnou Milosrdných". Děj, jenž se vykukluje zpod spádného dialogu "Dobrovolníka," souvisí jaksi s básníkovým· vlastním osudem: chudý, churavý hoch zaprodá se vojen;kému verbíři, aby pomohl své stařičké matce, kterou, dokud byl zdráv, živil; což nenaznačil Neruda opětovně svým přátelům, že mnohé pokoření žurnalistické roboty béře na sebe, jen aby matku zachránil před bídou? Mravní hrdinství nuzákovo, jež zde jest vlastním tematem, vystupuje čistě po nerudovsku bez honosnosti a bez samolibé pýchy, a nad příběhem, tak bolestným ve svém porobe~ ném lidství, šumí na povrchu lehké pěny rozmaru. Násilné, skoro šibeniční veselí, křepčící s vichrem o závod, chce v monologické básni "Skočme, hochul" přehlušiti zoufalství chudasa, jenž se vrátil z vězení a našel dcerku mrtvou, ženu pak svedenou pány a nyní se chystá vrhnouti se do řeky. Opět Nerudovo příznačrié řešení: raději si nasaditi čapku bláznovu na hlavu, raděj výskat, raděj zpívat a taněit než před společností, jejíž nespravedlivý ř'ádmne zranil a vehnal na kraj záhuby, prozradit vnitřní svou beznaději; nově domýšlená forma slavné grimasy Máchovy: "na tváři lehký smích, hluboký v srdci žall" Přísná až krutá vážnost tragedií nejvšednějších mluví trojnásobnou výčitkou z dokonale členěné balady "Slaměný vínek," která drsnou látku genrového obrázku rozvedá velkorysým a stručným podáním k vyši sociálního freska: do hloubek srdce propalují se pohledy svedené matky mrtvého dítěte,