14 videlností, tak v hlavním kuse Nerudova byronství, ,,0 Šimonu Lomnickém", kde "všude stejná nahost chudoby" jest jednou ze složek žalné dumy sešlého pěvce, tak v rozmarné, ač mravokárně přiostřell~ oslavě tanečního opojení "Jako do skoku". Velmi zřídka zdůrazňuje Neruda sociálně-reformní tendenci způsobem hrubě nazorného a útočně agitujícího dřevorytu na př. v málo vkusném projevu protišlechtického radikalismu "Poslední balada z roku dva tisíce a ještě několik". Nejvýznamnější jsou však zcela rázovité básně, jež by bylo' snad lze nazvati sociálními baladami. Východiskem jejich jest klasické umění Erbenovo : zhuštěná dikce vychovaná na vzoru národních písní a lidových říkadel zmocňuje se pregnantní zkratkou význačných prvků dějových; rušný dialog přináší vzrušení takřka dramatické; silné cítění etické obestírá malé ty skladbičky bílým svým světlem. Ale Neruda již nezpodobuje vyrovnaných a primitivních poměrů venkovských, kde Erben nacházel svůj domov: sociální rozpory města a jeho proletariátu jsou baladickými tematy Nerudovými. Nikde neblíží se Nerudova Musa tolik Někrasovu, k němuž jej Jar. Vrchlický případně přirovnal, odmítaje běžnou a mylnou fi1iaci NerudaHeine: oba podávají zaokrouhlené obrázky· ostré kresby a střízlivého, jasného osvětlení, oba zabodávají pronikavý svůj pohled až na dno sociální skutečnosti, oba s horoucí láskou k trpícímu vyděděnci slučují svatý hněv na syté nositele společen-, ské morálky, oba bez dekorací a metafor vytvářejí malá mistrovská díla poesie realistické. Ctyři básně představují tento nový druh výpravné Pgesie české, jenž po samostatné oklice u Václava Solce a Ru-