13 fase, tak sebemučivý analytik, tak ironický pochybovač o vlastních citech stává se po rozchodu výmluvným pěvcem velké syntesy citové a nacházívá pro ztrátu ony plnozvuké věty, jichž marn~ hledal tváří v tvář milence. To nadešlo Nerudovi velmi pozdě po rozloučení se s Annou i teprve v době mužné zralosti, kdy psal "Kosmické písně" a "Prosté motivy". Ale kde se tam ("Promluvme sobě spolu", "Tak zvolna - tak smutně - tak sám a sámU) dotýkal pouze zastřeně staré bolesti, docela vymizel přízvuk sociální - memento čtenáři, aby ho nepřeceňoval ani v mladistvé historinenaplněné té lásky. Nelze se však dosti obdivovati způsobu, jímž Neruda již r. 1859 (báseň vyšla jak<;> II. číslo cyklu "Ze života U v "Obrazech života") dovedl jediným slovem významné nápovědi naznačiti, jak byla to kletba chudoby, jež drsným trhnutím smyčce uvedla ve skřípavou disharmonibolestnou hudbu milujícího a vzdorujícího srdce. Jest to v onom naze upřímném vyznání, apostrofujícim milenku a končícím se nezapomenutelnou slokou, na. níž temným granátem rdějí se kapky krve ~ hluboké rány: "Ukradl jsem bohatství ti mladých citů, odpusf, můžeš-li, a nenazvi mne lhářem, lhal jsem bezvolně a kradl bez účelu nejsem špatným, jsem jen chudým bankrotářem!" Mezi epickými básněmi "Knih veršů" mají sociální motivy místo význačnější než v současné Nerudově lyrice. Někdy zasahují jen mimochodem a podružně do osnovy výpravných skladeb, tak v podivuhodně sladěném "Kolovrátku", melodické to oslavě všední práce, krásné s rytmickou svou pra-