1- a za ten hřích, že žít a cítit chtí, se vlastní krví bídně vykoupili. Tvůj život pestrý byl a bohatý a přemnohé jsi přežil utrpení, a když si páni spánkem hověli, budilo chudáka tě kuropění. A. práce celé jaké ovoce? Ze zaplatil sis místo vlastním v hrobě! Kde jiným po radostech oddech dán, tam po otroctví mír zakoupils sobě. Nad hrobem strmí prostý, černý kříž a čtoucím ochotně tvé praví jménq--tak bude kříž ten sedm let tam státpak bude také jméno zapomněno." Pointa básně obsažena jest, tuším, ve sloce předposlední a není než obměnou myšlenky, naznačené již v VI. čísle "Hřbitovního kvítí" - obsahem žití chuďasova jest zápas o hrob. Ale jakou tragickou plnost pokořeného a odsouzeného lidství dovedl Neruda nyní hutným a prostým slovem zaklíti tam, kde dříve odtažitá duma se zajíkala, marně hledajíc jasnou výraznost! Není bezvýznamno ani, že nyní sociální motivace tvoří jen jakési pozadí intimní tragedie citu co nejindiviálnějšího j neníl pro básníka jiné cesty od povšechné reflekse k teplému, zvroucnělému lyrismu. Se stejným zjevem potkáváme se též v Nerudově erotice, jejíž kusy jsou roztříštěny jednak v cyklu "Anně", jednak v oddílu "Z divokých lásekli, pokud do něho Neruda nepojal lyrické klasobraní první své sbírky. Obžaloba nespravedlivého sociálního řádu, jenž nedal básníkovi tolik chleba,