10 každou, napohled lhostejnou jednotlivost tohoto mužného díla. . Nikde nelze změřiti tohoto nově získaného kouzla Nerudovy poesie ták přesně, jako srovnáme-li lyrická čísla "Knih veršů" s obdobnými kusy "Hřbitovního kvítí"; volím dvě ukázky, obě pro Nerudův vnitřní život příznačné i památné, jednu z cyklu "Otci", druhou z erotiky, připsané "Anně". Des/zt básní, věnovaných památce otcově, jejž Neruda postavil v čelo lyrického oddílu "Knih veršů", dávno proslulo psychologickou svou svébytností. Psán bezprostředně u smrtelného lože otcova a nad jeho čerstvým hrobem, prosycen jest cyklus morovým dechem umírání a syrovou vlhkostí hřbitovní hlíny; tím vším, jakož i dobou vzniku druží se co nejúže k první Nerudově sbírce. Složitý akord vnitřního života rozveden tu v umných obměnách, zápas to vrpucí lásky s ledovou pýchou vzpurného srdce, při němž vřelost citu vždy podlehne neústupné hrdosti - proto nikdy nesevrou se otec a syn v němě výmluvném objetí konečného porozumění, proto nevytryskne z oka básníkova vysvobozující slza, proto holý hrob není místem elegické pobožnosti, nýbrž svědkem neutišitelných rozporů. Teprve v závěrečné básni zaznívá mocný úder křídel emfatického citu; první opojení snu o básnické nesmrtelnosti šumí kolem hlavy syna proletářova, ale hned do této omamné tuchy budoucnosti vrhá chladný svůj stín hořká vzpomínka na životní skutečnost osudu drahého nebožtíka: "Byl's jedním z těch, jímž svět náš věnem dal, by pro život se o den oloupili,