9 Do doby po vydání "Hřbitovního kvítí" spadá Nerudovo úsilí o přesnou formulaci literárního programu pro mladé pokolení, namnoze s polemickým ostřím proti zástupcům starší vlastenecké školy. Hledali-li bychom jednotné heslo, které by úsečně vystihlo zásady, jež Neruda v "Obrazech života", zvláště ve stati "Skodlivé směry" z r. 1859, s mladistvou rozhodností odůvodňoval a hájil, sotva bychom nalezli případnější než sociální re alism s mravně opravnou tendencíj spisovatel nemá pouze líčiti skutečnost a pravdu svého společenského okolí I se všemi jejich mravními a třídními rozpory, ale má otevřenou kritikou a přímými reformními návrhy snažiti se o veřejnou jich nápravu j poměry majetkové, krise mravnosti pohlavní a zvláště manželské, nesrovnalosti ve vzdělání zaměstnávejtež literáta, jehož pronikavé studium postav se do služeb sociálního obrození. V Nerudově podáni přizpůsoben jest tento program, odvozený z myšlenek mladoněmeckých, téměř výlučně potřebám realistického povídkáře líčícího život městský a tvořícího takřka protiklad k typickému vyprávěči vlastenecké romantiky, jenž volil látku buď vesnickou neb historickou. Jak si představoval sociální poesii, Neruda· určitě neformulovalj ale "Hřbitovní kvítí" svými tendenčními kusy i chmurnými genry veřejné patologie kryje se !Íplně s požadavky doktrinářsky pokrokové stati "Skodlivé směry". Avšak vlastní knihou Nerudovy sociální poesie jest teprve jeho druhé dílo básnické. Základní rys, jenž i v oblasti sociálních motivů liší "Knihu veršů" velmi podstatně od "Hřbitovního kvítí", jest bolestné teplo osobního prožití, .které mlžným oparem zadržených slzí obestírá