7 stolem jim zde hlad byl mořivý, hudba k tomu kvasu skočnou hrala, nešťastných to stenot jízlivý:' Hned mezi první čísla "Hřbitovního kvítí" Jan Neruda zařadil skupinu básní, jejichž rozumová elegie a těžkopádná reflekse jitří se nespravedlností třídního a majetkového rozvrstvení společnosti; jsou to skladbičky liL-VII. Jako smuteční čemopláštník pomalého letu a temných barev těká tu namabavá duma lyrikova nad květy rostoucími z hromadných šachet chudiny; nádheru hrobek bohatct\ staví v příkrém protikladu k místu, kam stelou "óleskosvodům společenských bouří, mučedníkům našich osudůll• Číslo VI. pokouší se o jakousi básnickou syntesu životopisu proletáře, padnuvšího "v boji denním o chléb s brannou skutečností" a básník neváhá ztotožniti se s hrdinarni toho zápasu. V závěrečné pointě básně, kam Neruda vložil též oblíbenou svou antitesi háravého idealismu a mrazné skutečnosti, zaznívá častý sociální motiv mladistvého Nerudy: celý výtěžek života nuzákova jest místo v hrobě, které si zakoupí: • "Z věnce, který z ideí si mladost svil a, každý den v hrob lístek umí pohřbíti, dnové, lístky prchnou - hlína déšť ten vpilaživil ses, bys mohl jednou zemříti." Genrovým obrázkem vojenského pohřbu (VII) zahajuje "Hřbitovní kvítí" řadu drsných a trpce pointovaných náčrtků z lidské bídy a ze společenského rozvratu: pohřeb staré panny, prvIÚ nával mstivého vzdoru u nemanželského dítěte, pozdní smutek opuštěné prostitutky, výjevy z blázince (XXXIII, XXXV, XXXVI, XLV, XLVI) jsou chmur-