SOCIÁLNÍ BÁSNĚ NERUDOVY. Mezi příčinami, které r. 1857 přivodily Nerudovu "Hřbitovnímu kvítí" nejen neporozumění a neúspěch, ale i výsměšné odmítnutí, neposlední byla pronikavost drsné sociální noty. I po odvážných nábězích tragické poesie Máchovy a po lidumilné upřímnosti Josefa Kajetána Tyla a zvláště Boženy Němcové bylo v českém básnictví smělou a útočnou novinkou ono nepokryté a sebevědomé cítění proletářské, v němž tkvěly životní kořeny nemelodického lyrika. Jan Neruda, syn spodních vrstev společenských, neukrývá ničeho z trapné bídy, odkud byl vyrostl, a·s mužnou hrdostí odmítá všecko, co by mohlo vlídnou dekorací zastříti střízlivou pravdu nuzného bytí a mravního útisku pátého stavu. Nežebrá o laskavý soucit shovivavých lidumilů, nýbrž s hrdě energickým pohybem ruky pronáší rozhodný protest soCiálního vyděděnce; nevěří v pohodlnou vidinu chiliastického překlenutí třídních á majetkových rozporů, nýbrž opěvuje boj o chléb jako věčnou pružinu lidského vývojej netouží opustiti společenské oblasti, z jejíchž hořkých šťáv a syrových mlh živilo se jeho dětství a jinošství, nýbrž právě v ní hledá prvky nové krásy a neznámého hrdinství. Odhodlaně strhal Neruda již v "Hřbitovním kvíti" cetky, kterými romantika odívala realitu sociální bídy: marně tll hledali čtenáři ke své útěše jarní barvy venkovské selanky, nic zde nezbylo z tajemné dobrodružnosti záhadného