národní tradice V i I é m Mr š t í k doplňoval prudkými články o literatuře svou tvořivost beletristickou; horující eklektik Fr a n tiš e k V. Kr e j čí, příznačný to epigon hnutí pokrokového, snažil se zjistiti {Ičast "moderního" umění při přetváření společnosti v duchu socialistickém, nikoliv bez příležitostn)'ch kompromisúj nestárnoucí bouřlivák S t a n i s 1 a v K. N e u man n, význačnější v kritice výtvarné, glosoval vtipně a ú'očně dila slovesná v duchu svého evolučního vitalismu. Vlastním tvúrcem soudobé české kritiky jest F r a nt i šek X. S a 1 d a, dovršitel zakladatelského činu Durdíkova. Začátky Šaldovy v prvních letech devadesátých prosluly trojnásobně: prudkou odvahou, s níž rozebral umělecké nedostatky dosavadní české poesie, vytrvalým úsilím orien tova ti sebe, Žáky i čtenáře o nOVÝch metodách kritickÝch hlavně ve Francii, úspěšn~u snahou o vytvoře~í nové kritické mluvy, která slučuje vědeckou přesnost s obrazivým púvnLem básnickým; v zásadě se přidržoval tehdy postupu sociologického. Rozšíi-Ív svůj obzor a zájem o umění výtvarné, vyzráv za vlivu etických kritiků ang1icki'ch, Sajda došel mistrovství, jež se projevuje ve svazkltheoretickém "Boje o zítřek" (s památnou zpovědí "Kritika patosem a inspirací") a ve sbírce kritické prakse "Duše a dílo" s otázkou po podstatě romantismu v popředí. Neosamocuje sice výtvoru básnického odloučením od společnosti, ale přihlíží vždycky k jeho jedinečnosti a k tvůrčímu procesu, z něhož vznikl; až do nejmenších odstínů sleduje jeho slohovou povahu a často se táže, jak se staví k otázkám klasičnosti, národnosti, hromadné inspir;).ce, které kritika nad jiné zajímají. V analyse formové a v kritické podobizně tkví Saldovfl hlavní umění; nepomerno!>t v hodnocení Kritika literární 1n.