tovaných znělek, tak třpytnou pró.>ou essayů básnick~ profily domácí i cizí. U něho se kritika stala v Čechách po prvé slovesným uměním rázu význačně individualistického; v tom ho následovala učenlivá žačka Brandesova A než k a S c h u I z o v á. Veliký přerod českého duševního života na rozhraní osmdesátých a devadesátých let se dál ve jménu kritiky; ovšem kritika literární tu šla ruku v ruce s kritikou vědeckou, společenskou a politickou, zhusta jí sloužíc. V lecčems pokračovali tito "realističtí" kritikové ve snahách současné školy moravské, od níž se však lišili novějším pojetím národnosti a spíše protestantským než katolickým názorem náboženským. Velký vůdce reformního směru Tom á š G. !ll as ary k zdůrazňoval jako kritik mravně společenské otázky v literatuře a hodnotil domácí i cizí díla podle opravdovosti, s jakou je řeší nebo v rámci reality typicky ztělesňují. Žiky jeho moralistně sociologické mctody, často se záměry tendenčními, jsou vedle stroze mravokárného primitivisty J o s e faL a i c h t e r a a vedle zaníceného vykladače etických hodnot ve výtvarnictví, hudbě a společenském životě, G us t a va Jar o š e - Gam m y, oba předčasně zesnulí soudci bolestí a vad v národním organismu Hub e r t G o r d o n S cha u e r a Art u š D r t i I, povoláním i slovesn)rm výrazem žurnalisté; mnoho kritické inspirace s ostrým švihem polemickým obsahují feuiIletony J. S. 1\1 ach a r o y y; mistr referátu divadelního Ji n dři c h Vod á k zřídka kdy od pozorn§ diagnosy a důmyslného šetření analytického postoupil k jednotící syntése. Prudká vlna literárního převratu vynesla také některé kritické žurnalisty, jejichž význam byl hlavně propagační a výchovný: temperamentní průkopník zprvu naturalism\.l., později