svého oboru v Čechách. S Durdíkem postupují souběžně oba krasovědci, M i r o s I a v T y r š a ° t akar Hostinský, ktcř'í se však literatury dot)'kali jenom příležitostně. V zásadách a metodách nebyla Durdíka příliš vzdálena ani úctyhodná skupina literárních soudců, shromážděná kolem Vlčkovy revue "Osvěta", kde se dokonal obrat družiny Májové k národní literatuře a navázány byly zpřetrhané svazky s myšlenkovými hodnotami vlastenecké romantiky. Zvláště zde vynikli E I i š k a Krá s noh o r s k á jako bystrá obránkyně národní tradice, Fe rdi na n d S c h u I z jako solidní dějepisec slovesnosti a Fr a no' tiš e k Z á k rej s jako vtipný odborník divadelnický. Ale často pronikaly u této "národně kritické školy", jež se s otevřeným hledím postavila proti světoobčanskému umělectví básníků z "Lumíra",' předsudky vlastenecké, mravní i estetické, zavádějící i v otázce básnických látek ke zúžení obzoru. Samostatné posily se dostalo tomuto směru z Moravy, kde ze starší generace chystali pi'tdu kritickému ruchu učený estetik K are I Š m í dek i rázovit), zastance národní svébytnosti v písemnictví, v jazyku i ve vědě Jan Ev. K o s i n a, a kde jadrn)T badatel jazykový Fr a n tiš e k Bar t oš vytrvale tl pozorňoval mládež na význam osobité slovesnosti kmenové. V "Komenském", v "Hlídce literární" a v "Literárních listech", později též v revrnch pražských, vystupovali kritikové, kteří vedle ocenění jazykového a soudu mravně náboženského zdůrazňovali národní tradici a v důsledcích toho se stavěli příkře proti básnickému kosmopolitismu, upřílišenému západnictví, nelidovému umělectví, zvláště u Jaroslava Vrchlického. Někteří, jako Hynek B ah i č k a, Jan K o rec, Lev Š o I c. P a vel