turu, netajíc se svým odporem k staršímu, romanticky epigonskému pokolení a hrdě se hlásíc ke hitické inspiraci. Skupina Májová neměla pevných krasovědných zásad a propracovaných kritických metod: zdůrazňovala snahy národně osvětové, bourala čínskou zeď předsudků a hájila stálý styk s literaturami cizími, doporučovala studium společenského života a veřejných otázek, ale při tomto veškerém bohatstvi znalosti, myšlenek a podnětů podřizovala literaturu národní výchově a kritiku pokrokovému žurnalismu. Co Vít ě z s I a v H á I e k a G u s t a v Pf leg e r Mor a v s k Ý napsali o divadle, ztráCÍ se v je,jich tvorbč básnick(\ ale za to Jan N e rud a se i zde jeví jako pravý vúdce. Vyslouživ si kritické ostruhy v polemice s předsudnými zpátečníky, konal celá desetiletí zpravodajský úkol nejen v literatuře, ale i v divadle a výtvarnictví, doplňuje kritickou pronikavost moud,rostí a srdečností a evropský rozhled ne úchylným smyslem pro zdravé a silné češství; památný jcst jeho rozvoj od kosmopolitismu k uměllÍ uvědoměle národnímu. Zde všude slouží kritika cilům nadřazeným; jakožto obor samostatný a svéprávný ustavil ji v letech sedmdesátých J o se f Dur d i k. Filosof Herbartova směru a vyzna vaě krasovědy formalistické byl přísnS'm dogmatikem, jenž od estetick)'ch pravidel postupoval deduktivně k básnickým dílúm; byldt'sledným objektivistou, který víru v obecnou platnost kritických soudů opíral o ukázněný postup a vážnou osobnost; byl znamenitým znalcem dramatického i lyrického básnictví domácího a cizího, mistrem v rozboru, virtuosem ve formě, šťastným obohatitelem terminologie; jeho "Kritika" s programní "Obranou kritiky" zůstane vždy úhelným kamenem