referenta, neb dokonce v rubrice.recensní prováděti nechutnou a nedůstojnou politiku insertnÍ. Casopisy po výtce beletristické chovají se ke kritice způsobem rů7.llým: v době tvoření se škol a pronikání nových proudů zpravidla spolupracují svorně kritikové s básniky, později poměr ochládá, a místo kritického soudu doprovázívá básně a krásnou prósu přátelsky bezbarvé referováni. Ale právě časopísy lohoto druhu měly často významné místo v dějinách kritiky: romantický "Globe" a protinaturalistický "Mercure de France" ve Francii, orgán prvnich romantiků "Athenaeum" a revue mladého naturalismu "Freie Bulme" v Německu, oba časopisy liberálních realistů ruských "Oteěestvennyja zápiski" a "Sovremennik" jsou proslulými doklady. Každá vážná revue pěstuje také kritiku literární, ale obyčejn" zbavenou aktuální příchut:, vedenou spíše akademicky a dbající jakéhosi odstupu; hlubší karakteristiky spisovatelů a důkladnější rozbor teorií kritických se hod; tam nejlépe. Pokusy o vytvoření velikých kritických orgánů, které by podávaly soustavně rozbor produkce celé a neobmezovaly se na jedinou skupinu kritickou, opakovaly se opětovně, ale zdařily se dokonale jen v oboru pisemnictví vědeckého; z nich uvedeny bud"le alespoú londýnské "Athenaeum", berlínské "Das litcr:uische Echo" a neapolská "Critica". u8