hněvivúho rozhorlení míchá divoký humor a bujné veselí, sleduje cíl vyšší. Neútočí pouze na nepřátelskú jednotlivce, s nimiž ocitl se ve sporu. nýbrž na celý literární a kulturní typ, jimi představovaný - a touto typisaeí liší se od pouhé invektivy stejně jako se liší satira od pomluvy. Polemik takový napadá typy kulturně nezdravé a vývojově. nebezpečné a tím napomáhá, aby pronikl typ vyšší a dokonalejší; takto bývá polemika orgánem nejen slovesného, ale i národně vzdělanostního rozvoje. Období mocného myšlenkového napětí, kdy staré, odumřelé útvary se lámou, aby ustoupily novým proudům, bývají vždy provázena srážkami kriticko-polemickými, a .velmi zhusta dává budoucnost za pravdu těm zápasníkům, jejichž projevy urážely současníky dravostí útoků; ale ze zápasů samých, občerstvujících a omlazujících literaturu, ,přecházejí do živého statku slovesného pouze nečetná díla, formově dokonalá. Z mistrů typické polemiky literárně kulturní, kteří, hájíce věci vývojově dobré, zárovei"l vytvořili kusy klasické a posud živé, buďtež uvedeni: Angličané Swift, Carlyle a Shaw, Francouzi V oltaire, Zola a Barres, Němci Lessing, Heine a Nietzsche, mezi Čechy Havlíček, Neruda, Machar a Šalda. Literární kritika užívá zpravidla n o v i n á ř s k é a č a s o p i sec k é t. r i h u II y, abypůsohíla pokud možno rychle; teprve dodatečně bývají kritické stati sbírány a vydávány knižně. Velké denní listy pojímají u všech kulturních národů líterární zpravodajství do svého rámce: ve feuílleto' u otiskují články o významnějších knihách, příležitos~ né karakterístiky spisovatelů přítomnosti a minulosti; drohnější posudky uveřejňují ve zvláštních přílohách; kromě toho otevírají ochotně své sloupce kritické diskusi. Deník, v jehož redakci nezasedá jediný literární kritik, nemá práva nazývati se kulturním orgánem, ale rovněž neměla by politická správa listu činili nátlak na úsudek svého slovesného l27