prokázal, že jest mistrem obého druhu umění kritického: viděl svět umění vždy bohatěji než umělci sami a vkládal do děl Lásnických, výtvarných a hudebních tajemství, o nichž se jejich tvůrcům namnoze ani nesnilo. Lit e I' a t u I' a. Kromě příslušných kapitol v Karáskových "Chimerických výpl'avá ch" , jež samy jsou výmluvnou apologií kritického impre~sionismu (o Francovi a Lemaitrovi) , v Rodových Mravních názorech (o Renanovi a Lemaitrovi) a v Bourgetových Studiích ze současné psychologie (o Renanovi): Jar. Vrchlícký, DiIetantism v nové literatuře (v Nových studiích a podobiznách, Praha 1897); Lemaltre, Les Contemporains (hl. 1. svazek o Renanovi a Brunetierovi a 3. sv. o Bourgetovi). ° Renanovi: V. Kalina, Radostný skeptik v "Osvětě" 1893; G. Paris, Penseurs et poetes, Paříž 1896; E. Platzhoff Lejeune, E. Renan, Lipsko 1900. ° Lemaltrovi: Edv. Przewóski, J. Lemaltre, Kritik impressionista, pi-el. J. J. Sinica v Lit. listech,," 1889 a F. X. Šalda ve "Vol. Směrech" 1907. str. 273. ° A. Francovi: R. le Brun, A. France, Paříž 1901.; JiH Brandes, G. France, Berlín 1906. ° Arnoldu a W. Paterovi: Saintsburyho History of Criticism, sv. III. 515-536, 54.4-551; Leon Kellner, Die englische Literatur im Zeitalter der Konigin Viktoria, Lipsko 1909, 376-384, 511-517; o Arnoldovi Saintsburyho monografii, Londýn 1897, o Paterovi monografii Bensonovu, Londýn 1906; o Wildovi W. Hamilton, The Aesthetic Movement in Eugland, Londýn 1882 a Hedv. Lachmanu, O. \Vilde, Berlín 1905. ll7