než mizeti na čas v, těchto osobnostech a dobách, ale vraceti se vždy z nich s bolestným uvědoměním, že ani oni nedošli uspokojujícího a obecně platného poznání? Francouzští kritikové impressionisté odvolávají~e svorně jako k svému duchovnímu otci k Ar n o š t u R e n a n o v i (1823-1892), ale kritická a dějepisná díla velkého historika křesťanství a židovství a hlubokomyslného vykladače řečí i plemen východních, nejsou naprosto pojata jako dobrodružství mysli prahnouci po dojmech, nýbrž naopak velmi spolehlivou metodou naukovou as půvabem vlastním důvěrnému znalci krajin a lidí křísí duši dávných kultur. Renan teorii diletantismu vyložil v dialozích a v dramatech i statích příležitostných. Starší z Renanov)'ch žáků, Anatol France (1844--1924), který diletantism a kulturní rozkošnictví rozvedl v sličnou a nebezpečnou soustavu - rukovětí její jest "Zahrada Epikurova" (1895, č. překlad 1896) sedal mezi literárními kritiky zcela krátce, ukázal však za dobu, kdy vznikla jeho "La vie littéraire" (1888-1892 ve 4. sv.), neobyčejnou původnost a vzácný vděk uměleckého epikurejstvi. Jakožto knihomil, zapředený do studia pozdního ducha řeckého a vší kultury latinské, neprojevuje zvláštní záliby pro písemnictví soudobé, kde však pojímá je do své inteligence zároveň laskavé i posměšné, hledá v něm jasnost, rozumovou hru, vybraný vkus, časem i paradox a dvojsmysl, úplně v duchu XVIII. věku, s jehož stanoviště pohlíží na otázky mravní a nábO".lenské, nechápaje a nechtěje chápati citového vytržení a prudké rozhodnosti. Osobností Francovi na mnoze příbuznou jcst nejplodnější mistr francouzské kritiky impressionistické II2