jsou jen umělými abstrakcemi, a i u umělc:ů, v nichž i bystřejší pozorovatel-Iail, uhodne kmenovou svéráznost (Čelakovský, Němcová, Neruda), jest přenesnadno vymeziti, v čem spočívá originálnost jich tvoření; ulpíváme tu na pouhých dohadech, na nichž skutečné kritiky budovati nelze. Vidouce nejistotu těchto tři zřetelů, tendenčního, látkového a formálního, někteří kritikové poslední doby - ve zřejmé souvislosti s moralistní kritikou biologicky vývojovou - hledají měřítko národnosti slovesných děl v stupni jejich síly k a r a k t e r 0t vor n é, t. j. tím větší cenu má kniha pro národ, Clm mocněji prospívá jeho živ.otním hodnotám. Básník dílem svým národa nezpodobuje, nýhrž jej vychovává a obrozuje; netvoří z jeho uzavi'ené minulosti, nýbrž pro jeho lepší budoucnost; umělecky vede kc' karakternosti, hrdinství, velkodušnosti. Toho dosahuje nikoliv tendenčním' horlením, nýbrž tím, že vztyčuje kladné typy prosycené sice pravdou skutečnosti, ale nesoucí ve své hrudi slib lepších zítřků. Kritik tyto typy v básnických dílech hledá a vykládá, zprostředkuje tak mezi básníkem, který . velkou postavou podal "dramatisaci národní naději", a mezi čtenářem, jenž má býti vychován pro plnění naděje té. Hlásíc se o podíl na výchově národní, kritika zachovávala vždy tyto zásady a obdobně rozebírá vala v záporné oblasti přísně typy, v nichž byly sousti'eděny karakterní nectnosti, ohrožující zdárný vývoj národních l:'iL V 30. a 40. letech XIX. věku pomáhala slovesná kritika při osvobozování z mrtvé tísně restaurační a usilovně konala tuto kulturně politickou úlohu účtujíc s typem romantickým. Ten došel v Anglii vyvrcholení v soLeckém a titanském indivi 101