Moralistní kritik hlubšího založení jest si naopak vědom, že básník spolupracuje na mravním vývoji lidstva. jednak tím, že pravdivě odhaluje neudržitelnost ustrnulých konvencí, jednak že tuší vyšší formy etického života a zpodobuje je kladnými typy; i v této příčině jeví se umění anticipaCí vývoje. Odkrýti v básnickém díle toto úsilí, promysliti, co básnili. napovídá, přibližovati pochl P ~ní čtenářů, tyto mravně tvůrčí činy spisovatelovy - toť nejvznešenější úkol moralistního kritika, který teprve jim se staví do služeb života a nikoliv do područí odumírajících před sudkův. Nikdy nestává se toto poslání naléhavějším než v dobách mravní a náboženské krise, pak přísluší moralistnímu kritikovi ukazovati v dílech literatury krásné i ve spisech filosofických k prvkům obrody etické a osvobozeni náboženského a to často i ve výtvorech, jež na první pohled se zdají útokem na vládnoucí mravní cítění společenské. K činnosti té přihlásila se horlivě vážná kritika západoevropská na sklonku XIX. věku, odhalujíc v starší lyrice aDglické, v ruském románě a v severském dramatě krásu nového idealismu a humanismu; ve Francii utvořili P. Desjardins, O. Lourié, E. Rod, G. Sarrazin, M. de Vogiié celou školu, jež hodnotně přispěla k duchovnímu občerstvení své vlasti. Zvláštním případem kritiky etické jest ryze moderní způsob posuzování umění se stanoviska mor á 1 k Y b i o I o -g i c k y v Ý voj o v é. Jsouc neodlučitclno od ostatních životních podmínek společnesti, má umění úkol povzbuzovati k životu a přispívati k vytváření vyšších vývojových forem; umění, jež pod· poruje životní vzestup, jest dobré, vznešené, krásné, kdežto opovržení si zaslouží každé umění únadkové, slabošské, churavé. Bedřich Nietzsche, je;~ vedle 94