vati společenské a mravní ideje z poesie nebude žádný obzíravý kritik, neboť jimi slovesné krásno bývá stupňováno a doplňováno; hodnocení etické stojí pak vedle hodnocení estetického a dovršuje je. V užším smyslu jmenujeme moralistickým kritikem onoho posuzovatele, který mravní názory spisovatelovy uvádí v souvislost se společenskou etikou a dle ní hodnotí nejprve názory samy, pak i dílo je obsahující; tato kritika je význačně protiindividualistická. Nejčastěji moralistní kritikové nezůstávají při díle slovesném jakožto výtvoru uzavřeném, nýbrž zkoumají jeho vliv společenský a účin morální na čtenáře. Prováděna s krajní jednostranností stává se moralistní kritika protikladem souzení estetického a múže se proměniti dokonce v nebezpečí umělecké; to tenkráte, jestliže kritik bud' přehlíží a podceňuje způsob, kterým ideje ,mravní a společenské jsou ztělesnčny, nebo jestliže hodnotí příznivě díla, v nichž ony myšlenky se projevily proti estetické hodnotě díla, jako pouhá tendence.. V těchto případech zcela nesprávně se oceňuje to, co spisovatel zamýšlel, místo toho, co dovedl umělecky realisovati; kritika etická poklesá na tendenční soud. Nejsou to zjevy právě řídké. Vycházejíce z nich, umělci a v jejich sledu často i čtenáři odsuzují kritiku společensko mravní vůbec. Správne jí vytýkají, že nedovede vystihnouti celé podstaty uměleckého díla a že do soudu o něm vnáší živel cizorodý. Odůvodněně ukazují, že při hodnocení nelze vystačiti jejími kriterii, a že třídění dle těchto hledisek jest jednostranné. Námitky ty jsou oprávněny, avšak nezasa· hují přece zásadní oprávněnost a velkj duchovní význam souzení etického. vývoj literatury sám nás poučuje, že právě kritika moralistní a společenská 91