I kdybychom dali za pravdu uvedeným hlasům učeneckým, podle nichž přítomnost nemůže býti pravým předmětem literárního dějepisu, sotva přisvědčíme dalšímu důsledku onoho členění, že by minulost nespadala v oblast kritikova soudu. Právě nejodvážnější činy kritické spočívaly v tom, že kritik přehodnostil názory o minulosti; tak Carlyle odsoudií slovesné osvícenství, Lemaitre a Lasserre francouzskou romantiku, Tolstoj Shakespeara, tak postavili se Schleglové do služeb katolické poesie Dantovy a Calderonovy, Brunetiere znovu odkryl velkost Bossuetovu a Nietzsche proti všem svým krajanům ukázal k mohutné 'zákonnosti francouzské klasické tragediezde všude napiatá energie kritická ovládla oblast minulosti. Z uvedených příkladů vysvítá, ze při stejném předmětu liší met o d a nejpodstatněji kritika od literárního dějepisce. O každém z jmenovaných velkých zjevů jest rozsáhlá odborná literatura z per učených dějepisců slovesnosti, která se však pramálo podobá Měm kritickým činům. Literární historik postupuje geneticky; sleduje souvislost; zařazuje do všestranné spojitosti; dbá, aby spisovatel nezůstal v ničem osamocen - v y s vět I u j e a v y k I á d á. Kritik ovšem též nezanedbává úplně genetické metody a všímá si rGvněž bedlivě vztahů dobových, národních, formálních, ale toto vše není mu cílem, nýbrž prostředkem, aby mohl v y s lov i t i s o u d o významu a . hodnotě básníkova díla neb jeho osobnosti, či konečně směru, jehož jest nositelem. Lit e r á r n í h i s t o r i k i k rit i k k o n aj í čin n o s t d v o jnás o b n o u, v y k I á d a j í a s o udí, a I e kde ž t o o n e n v i cl í těž i s I, o s v é č i n- . n o s t i v gen e t i c k é m v Ý k 1 a d u, i d e 80