Protitlak proti sociologické kritice. Kritika sociologická, jejíž domovskou půdou jest vědecký positivism, pojímá velmi široce tlum podmínek a příčin slovesného dění. Ale vyčerpávajíc podmínky a příčiny zevnější, opomíjí namnoze podmínky a příčiny vnitřní, neboť hledí stále na literaturu jen jako na znak a na dokument. Při tom unikají positivistické sociologii literární dva zjevy velmi -podstatné a pro pochopení slovesného vývoje vysoce důležité. Literatura není toliko součástkou společenského organismu, nýbrž má život svéprávný, řízený zákony vlastními a vyžadující výkladu autonomního: pro,to samostatná věda lite-rární vzpírá se mechanickému přenášení postupu sociologického do svého oboru. Tvořeny básnické samO jest především výrazem činnosti individuální a nikoliv hromadné: býti umělcem značí odlišovati se od společenského průměru a ne stJlývati s ním; proto psychologie básnické tvorby odmítá kolektivistický názor, v němž není místa ani pro výjimečné osobnosti, jakými jsou právě básničtí tvůrci, ani pro jedinečný proces; z něh()ž se rodí dilo umělecké. Z těchto dvou táborů, jednak z odhorné družiny literárních historiků, jednak ze' středu filosoficky založených psychologů umění hlásí se reakce proti kritice sociologické. Onu skupinu představuje nejmohutněji francouzský dějepisec lite 68