Směr kritiky sociologické jest téměř souznacny s osobností jejího tvůrce Hip o I Y t a T a i n a (1828-:1.893), jenž náleží k nejpřednějším kritikům všech dob a všech národů. Taine, duch neobyčejné šíře, pojímal kritiku literární a uměleckou jakožto součástku veliké soustavy, kterou mínil obsáhnouti celý svět jevů kultury mravní a duchovní, ale v tom spočívala jeho dobová svéráznost, že právě sem vnášel metody a zákony přírodovědecké. Pro svou estetiku či spíše sociologii literární zbudoval Taine základy filosofické; jeť myslitelem velmi původním, jenž slučuje psychologii a fysiologii a dochází k důslednému sensualismu, vyvozujícímu celou duševní činnost ze smyslových počitků; filosofa vždy projevuje mocnou schopností abstrakce a neúnavnou tvořivostí pojmů obecných. Naznačiv v monografiích o La Fontainovi (1853) a Titu Liviovi (1856) cesty, jimiž se míní bráti v sociologickém determinismu literatury, Taine vytvořil první klasické dílo své slovesné sociologie v "Dějinách literatury anglické" (1864, překlad prvních 3 dílů O. Sýkorou 1902 a 1910), dvojnásobně památné: v úvodě byla vyložena soustavně teorie, kterou na. vývoji celého písemnictví anglického kritik důmyslně provádí, vykládaje národní vzdělanost z rasy, prostředí a doby. O krok dále postoupil ve "Filosofii umění" (1865-1869, úhrnně 1881, kusy přeložil již 1873 M. Tyrš, celek 1897 O. Sýkora), rozbor to renaissančního umění v Italii, plastiky řecké a malífství holandského; není tu jen popis a výklad historicko-sociologický, ale i soud krasovědně morální. Ve všech kritických dílech Tainových převládá bohatství podrobně vysledovaných dokumentů, názorná malba proudění civilisačního, směle provedená dedukce a důsledný determinism. Dobu, národ, pro 66