tivých kmenů. tj nás mluvívá se nikoliv nepr11vcllI o vyhraněné povaze jihočeské, a její odlesk jeví se v písemnictví, vytvořeném syny jihočeského plemene. To možno sledovati áž do českého středověku: poěátkové naší reformace, Tomáš ze Štítného, Jan Hus, Jan Žižka, Petr Chelčický, pocházeli z jižních Čech, a že v plemeni tom zachoval se i po stoletích silný zájem o náboženské hloubání, dokazují v době nejnovější synové téhož kraje Otokar Bi"ezina a František Bílek. V tomto případě stojí kritik sociologický na půdě dosti pevné; můžeť pozorovati trvalé rysy kmenové v průběhu celého půltisícIletí a naa TO může odlišiti právě z českého náboženského myšlení to, co přinesli věnem synové kmenů jiných. Proti zmíněným Jihočechům stojí reformátoři původu západočeského, jako Jan Rokycana neb Jakoubek ze Stříbra a bohoslovci přicházející z Moravy, Jan Milíč, Jan Blahoslav a Jan Amos Komenský, zrození namnoze na rozhraní plemene slováckého a hanáckého, v naší době pak náboženský myslitel T. G. Masaryk, Slovák rodem i povahou. Srovnáním toho. co kmeny od sebe liší, dospěje sociologický kritik k jejich karakterologii; sečtením znaků společných dojde k znakům obecně národním, jež vysvitnou ještě jasněji, měří-Ii se průkaznými znaky národa jiného, nejlépe sousedního. V případě naznačeném bylo by lze proti náboženskosti jihočeské postaviti náboženskost slováckou a pak synteticky se dobrati představy náboženskosti české a postaviti ji v protiklad k náboženskosti německé. Arciť individuální pečlivý rozbor musí předcházeti. Z toho, co Štítný přijal z obecné scholastiky církevnl XIII. a XIV, věku, a co od Viklefa převzal Hus, nesmíme ovšem činiti' závěrů o jejich osobních názorech a sklonech a tím méně o názorech a sklonech 57