vystupňováním tendencí ukrytých v plemenném, ná· radním, třidním zástupu - porozuměti velkému muži značí tedy tolik, jako vystihnouti veškeré hybné sily, ovládající přislušný organism společenský. Kolektivism byl doplřlOván v tomto období přirodovědeckým názorem na společenské dění. Zprvu voleny z přirodních věd pouze poučné a názorné obdoby pro výklad historických jevů, později však přímo zaměněna metoda historická za metodu přírodopisnou, a nauka o společnosti pokládána za jakési odvětví biologie, jednající o nejvyšším živočichu-člověku, o jeho druzích a třídách, o fysiologických změnách a zákonnosti jeho vývoje. Tímto postupem t. zv. organické sociologie otupen byl smysl pro to, co na individujest jedinečné, a naopak upřilišováno při jeho výkladu vše, co zdálo se znakem druhovým, nehledíc ani k tomu, že nadobro byl zneuznáván podstatný rozdíl mezi říší přirodní a duchovní. Silnou oporou těchto názorů mechanicko-evolučních bylo hluboké přcsvědčení o důsledné zákonnosti veškerého historického vývoje, z· ncjdúležitějších to zásad novověké vědy vúbec. Každá vzdělanost, nebo každá společnost národní - toť skupina, jejíž části vázány jsou zákonem vzájemné souvislosti; vnil~ne-li nový prvek do civiIisace neb společnosti, mění se tyto části, ať slují filosofií či náboženstvím, litera· turou či uniěním, politikou či mravností; historické dění v každém národě a v každé době jest účinkem trvalé sily společné lidem, jedné země, jednoho plemene,jednoho století, která stále mění svédilo, měníc okolnosti, v nichž působí. V osobě svého zakladatele Hipolyta Taina pok._ sila se positivistická věda společenská proniknouti až k této základní, prvotní, vůdčí vzpružině pohybu 53