Kritika sociologická. Kritika životopisná, pojavši umělecké dílo jakožto znak, zapiala je do řetězu příčin a účinki'!; tyto zasahají podle jejího pojetí především oblast jednotlivce, jehož prozkoumání, výklad a zpodohení vyčerpává její zájem a úkol. Leč jednotlivcovy osohnosti nelze osamotniti; též ona jest pouhým clánkem v řetěze dalším - jest zjevem společenským. V y s led (lvat i pří čin n é v z t alty v e d o u e í o dum ěI e c k é hod í I a pře s jeh o i n d i v i d u á I· ního púvodce k spol,ečenskému celku: v y I o žit i, j a k k n i h a, obr a z, h ude b n í s k I a d b a z r cad I í, a vyj a d I' ují s P o I e cn o s t, v ní ž v z n i k I y a k t e r o II byl y P ř ijaty; dovoditi, že touto národní kulturou společenskou své doby jsou výt vor y U m č I c c k é u r Č o v á u Y -' t o ť v čd e c k é ú s i I í k rit i k y s o c i o log i c k é, dcery a dědičky to životopisné kl'it i k y. Kritika 'sociologická vznikla a rozkvetla v době positivistic1té. Tehdy veškeré historické dění bylo pojímáno kolektivisticky: dějiny vytváří nikoliv jednotlivec, nýbrž hromadná společnost; vynikající osobnosti politické, umělecké i včdecké JSOLl pi"edevším výrazem této, hromadné vůle a tčchto kolektivních liázorú; individuální ph~(lllost i jsoll toliko kraj ním