cejním špehounem než soudcem. Nikdo neušel jeho čilé pozornosti, která se neobmezovala na literaturu: politikové i světačky, novináři i filosofové, cizinci i Francouzi zaujímají v jeho sbirce podobizen značné místo, neboť Sainte-Beuve hledal nikoliv umělecká díla, nýbrž dobové a psychologické dokumenty. Lidské vady požitkářského libertina, jenž byl pln zlomyslné závisti a nespravedlivého stranictví právě ke zjevům velkým, vyvažovány byly přednostmi skvělého spisovatele: miloval písemnictví z celé duše a povýšil si je na jakési náboženství; nezaprodal se ani politické ani církevní straně a uchoval si proto myšlenkovou nezávislost; vyzbrojil se trpělivou pracovitost! ducha neúnavného. Později nebyl Sainte-Beuve spokojen tím, v čem dosáhl nesporného mistrovství, uměním individuální podobizny a duchovního životopisu, nýbrž chtěl povýšiti svou kritiku na vědu, na jakýsi přírodopis duší, na nauku moralistovu; proto seskupoval osobnosti v duchovní rodinu a snil o hierarchii takových rodin. Leč klamal sebe sama: upadl v dobový blud o totožnosti studia pHrodního i společenského; zaměňoval volnou skupinu individualit za přírodní odrůdu; toužil býti naukovým systematikem a přece zůstával i nadále ryzím umělcem, jenž jedinečně postihoval, popisoval a oduševňoval živoucí jednotlivce s celým jejich tajemným fluidem. Lit e I' a t-u I' a. (Kromě citovaných děl Brunetiérova, kdež nejdůležitější studie o Sainte-Beuvovi vůbee, Hennequinova a Karáskova) viz: Sainte-Beuve, Chateaubriand, jugé par un ami intime (z r. 1862, nejpodrobnější to nástin vlastní mcthod:y) v Nouveaux Lundis IIl., Paříž 1870, 2. vyd.; II. Taine, Derniers Essais, Paříž 1896, 2. vyd. (článek o SainteBeuvovi); G. Lanson, Dějiny novodobé literatury francouzské. Př~l. O. Sýkora. Praha 1900 (článek o Sainte-Beuvovi); Erich Schmidt, Die litterarische Pel'sonlichkeit. Berlín 1 \309 (rektorská j'cč).