Dogmatická kritika krasovědná čclí příkře všemu individualismu v umění: staví odtažitý zákon nad konkretní projev osobnosti básníkovy; podřizuje abstraktní idei jednotlivcovu plnost životní; obětuje studenému pojmu druhu teplé zvláštnosti výrazu osobitě rozvitého. Její strohý racionalism občas zavádí k přeceňování technických umělostí; její tradiční kult pravidel, vzorů, klasiků popírá vývoj; její bezohledný protiindividualism nechce a nedovede rozuměti geniovi. Proto doby bouřlivého uměleckého vzruchu, kdy vše touží rozšlehnouti novou vlnu vývojovou a kdy silné osobnosti lámou tradice, obracívají se prudce proti tomuto dogmatismu a klasicismu kritickému: zprvu otřásají věrou v jeho vzory a mistry, dovozujíce, že dogmatikové je pochopili buď jednostranně nebo vůbec nesprávně, později však zásadně odmítají stálost a obecnou platnost estetických principů a prohlašují, že pravidla, zákony i druhy jsou časově podmíněné a že tudíž podléhají vývoji. Leč za takových bouřlivých převratů zapomínává se pro vady a omyly směru se přežívajícího mnohdy neprávem a nevděčně na velký kulturně mravní význam dogmatické kritiky krasovědné. Z anarchie, z bujné svévole nevázaného a nezávazného individualismu kyne literatuře a umění spása pouze v zákonné kázni, jejímž orgánem jsou promyšlená pravidla, přesnost formální, důslednost ideí. Kritika dogmatická stává se požehnáním, jestliže konkretnímu umění vztyčuje vysoký cil a vychovává-li umělce vysokými vzory. Nejednou osvobodila dogmatická kritika literaturu z plytké časovosti, z úzkoprsé tendence, z malo dušného otročeni pouhé jevové skutečnosti, z lehkomyslné improvisace; v tom ve všem spočivá na př. 39