dovodil by, že "Máj" nese rysy, karaktcrisujíd mládež v 30 letech minulého století: pokolení vášnivé a bouřlivé, nadané vzdorným duchem a prudkou citovostí, jež za doby reakční žilo v poměrech tak stísněných, že z politické, náboženské i společenské úzkoprsosti svého okolí musilo prchati do vysněného světa. Vyloženi takto, jsou hrdinové "Máje" živým protestem proti násilně mrtvému klidu období restauračního, mluvčími revoluce duševní, sledující za velltou politickou a sociální revolucí francouzskou, synové let, kdy vedle červnového povstání ve Francii zadunělo pozdvižení polské, a kdy se hlásila nesměle k životu "Mladá Čechie". Kritika, jež tímto způsobem usuzuje ze slovesného díla na dohu a společnost, z které se zrodilo, slove s o c i o log i c k o u. Čtenář sčetlý a dokonce učený uvčdomí si asi, že Vilém i Jarmila z romantické básně Máchovy značně se podobají postavám z děl Byronových, a že též zevní forma "Máje" stojí blízko t. zv. lyrickoepickým skladbám Lordovým. Snad najde i na nejednom místě lyrického líčení a filosofické dumy Máchovy vzdálenější či bližší ozvuk romantického básnictví německého. Možno, že neunikne jeho pozornosti ani, kterak metafysické úvahy Vilémovy o půlnoci v žaláři souvisí s myšlenkovými koncepcemi idealistických filosofů po Kantovi z počátku XIX. století. Odborně vzdělaný kritik pokusil by se až k dosažitelné úplnosti o to, aby vytkl všecka díla básnická i myslitelská, jež měla vliv na Máchův "Máj", zařadil hy výtvor Máchliv do přesné dějinné souvislosti dle formy i dle ideí, konaje tak I i t e r á r n ě h i s to r i c k o u kritiku díla. Tu ocitáme se, opustivše pouhé vnímání díla, již v oblasti odborně učeného hadání o ni;m, i jest pl'i-