nezradí politického ideálu, zpravidla zradí političtí praktikové. Ani pocit životního bezpečí, ani jas mužného klidu, ani pohoda požehnaného léta nevanou z Dykovy pozdní lyriky; naopak,' zádumčivost a, chmura převládají v řadě knih od svazku "Podél cesty" k "Deváté vlně" a pak k pohrobní "Staré galerň". Castěji než o kouzlu okamžiku v . horském lese, mezi kvetoucími luhy, na břehu moře mluvívá o životních ztrátách, o vzpomínkách na mrtvé, o vědomí stálého uplývání a mizení jevů, o teskné něze ke všemu slabému a před určenému ke zmaru, o loučení a o smrti. O smrti především. Knihou moře a smrti, ale i pokračování, zařazení a smíření jest "Devátá vlna", prožívaná od r. 1922 a v celek zformovaná o osm let později. Překonání hrůzy smrti, v "Zápasu Jiřího Macků" ještě nedosažené, spadá však značně dříve, kamsi uprostřed tetralogie válečné. Tehdy se ústřední jistota o věčnosti národa stává spasným lékem proti jedu smrti individuální a zároveň slibem života nekonečné}{o. Tehdy za historické chvíle se může v mravním zanícení básník odvážit, že popřel jsoucno smrti, jako nedlouho před tím jeho básnický a osobní druh Oto Theer {postavil proti pouhému životnímu jsoucnu smrt za velkost a krásu jako hodnotu vyšší. V tom duchu v Dykově nejslavnější básni "Země mluví" doléhá k českým srdcím úpěnlivý hlas vlasti: "Co je to smrt? - Smrt znamená jít ke mně. - Tvá matka Země - otvírá náruč: možno, bys jí zhrd' ? -Pojď', poznáš, jak je země náruč měkká, - pro toho, který splnil, cočeká.'~ A ještě jasněji rozvíjí v básni "Asyl" ("Domy") myšlenku věčnosti národa jako svou hlubinu bezpečnosti v přemýšlení o smrti: "Dím tobě: není smrt.' Je pouze věčný růst. Takový růst, že boly přebolí. Od pólu k pólu zní nesčetných šepot úst: růst pro svou .lásku! pro své úkoly! J si článek řetězu. A nejsi poslední. Ten řetěz potrvá, když zaplatil s daň času. Nad tebou zatmí se, nad jiným rozednÍ. A pro ten příští svit i noc tvá plna jasu." 30