moří, ani vnímati světélkování ošemetných dálek, ukládá básník i sobě samému návrat domů a jako Moro připouští si také sám, že před branou domova a v cestě k dokonanému úkolu stojí smrt; tím i silným motivem viny souvisí s "Giuseppem Morem" Dykova nejhlubší skladba epická, ."Zápas Jiřího Macků". i' Za prvních let války, kdy na nás doléhala především ukrutná skutečnost věčného umírání, se Viktoru Dykovi, který rád, jako Alferi, hrdina jeho mladistvé prósy "Hučí jez", vystupoval s pósou a v masce "ceremoniáře smrti", smrt zkonkretisovala, odloživši všecku hravou zajímavost příjemně dráždící jinošského romantika; čím pevněji se odhodlával, aby jako řadový voják vstoupil do šiku života, tím úphiě přestává koketování se sensací smrti ... stala se mu věcí příliš vážnou, Tehdy píše, opět v útvaru baladického cyklu, ale tentokráte ve slohu ostrých a drsných selských dřevorytů svůj "Zápas Jiřího Macků", tématickou to sonatu smrti. Věren domácí myšlenkové tradici, která ústy Zeyerovými před ním a slovem F. X. Šaldy i Karla Čapka po něm odpověděla odmítavě na methusalemský či' spíše ahasverský požadavek nesmrtelnosti lidské, nedává za pravdu paličatému sedláku z Polabí~ mínícímu, že lze smrt přelstit a překonat. Obtížen vinou, vztahuje na sebe Jiří Macků posléze ruku a umírá, aniž pochopil po křesťansku smysl smrti, jako zprostředkovatelky života věčného; padá, když vyrostl eticky, aniž dozrál nábožensky. V tomto smyslu lze užíti o Dykově "tanci smrti", jemuž nechybí pevná kresba holbeinovská, onoho epitheta, jež v době purismu těšilo se u mládeže zvláštní oblibě: námětem, provedením i pojetím jest to skladba "civilní". K mystickému překonání smrti dospěl Viktor Dyk teprve později, aniž, pro ně nalezl abjektivní výraz epický neb dramatický. ,Na y.nholu slohového úsilí Dykova o epické zpředmětnění i jeho puristické snahy o formu sevřenou a sporou bez sebe skrovnějších složek ornamentálních stojí archaistická legenda prósou "Krysař", starosaská prostředím i látkou, romantická bolestným vzýváním iluse, čistě dykovská novodobým pesimismem nad marností nejvznešenějších vznětů. Středověkou látku, i u nás 23