pro Dyka zvláštní vnitřní význam a které zároveň souvisely velmi živě s přítomností. Pobělohorská hra s důmyslně napověděnou postavou Valdštejnovou v pozadí, "Posel", nesoudí jenom české povstání XVII. věku, které se pro radikalismus českobratrského, zcela trpného křesťanství neodvážilo odvety, nýbrž uvažuje - úplně v duchu "katastrofální" politiky strany státoprávní 8 o možnostech a vyhlídkách české budoucí vzpoury: nepropásl by opět národ "příliš spravedlivý" pro fantóm humanity a pro záhubný odkaz Chelčického o neodpírání zlu příležitost osvobození? Zdá se velmi pravděpodobným, že v postavě starého českobratrského písmáka Tomáše Roha pomýšlel Viktor Dyk r. 1907 na T. G. Masaryka, ale neminulo deset let a musil poznati - nikoliv nerad -, že se v rozhodné chvíli českobratrský emigrant z rodu Komenského zachoval opačně, než předpokládal a že, nesnaže se podříditi dobro národní dobru lidskému, sábl po meči, aby zlu od~ral. Vřelý ctitel Victora Huga, umný a osobitý přebásňovatel Baudelaira, Verlaina a T. Corbiera, zamyšlený návštěvník Paříže miloval Francii aipřemítal o její velké revoluci jako vlastním východisku a zároveň předobrazení novodobých dějin.;.- pozvolna kolem básníkovy třicítky vznikala místo cyklu zosnovaného původně čtyřdílně "Revoluční trilogie" o dvou aktovkách "Ranní ropucha" a "Poražení" se středním "Figarem" o dvou jednáuích. Ve hrách, jejichž aforistická dikce, provedená velmi důsledně, se opřela o francouzského blížence Dykova, moralistu Chamforta, nešlo ovšem o pouhou malbu dobového ovzduší, ani o pokus "představiti světové velké drama intimním dramatem několika význačných osob",jak svůj záměr formuloval sám básník. Tragického ztělesnění se domáhal rytířský pocit "victrix causa diis placuit, sed vieta Catoni", a po scénické formě prahlo ironicky bolestné poznání, že' každá revoluce dospěje jinam, než chtěli její původcové, ježto luza znečistí a zneuctí každou ideu~" Tak mínil Viktor Dyk r. 1909 a neminulo deset let,' aby poznal, že se nemýlil: I české "revoluční myšlenky říjnové zmocnili se její příživníci a pozdní využitkovatelé z rodu Paula Verta, zvaného 17