samým. První jeho kniha lyriky, připsaná v sebeironivlastnímu jinošskému pseudonymu Viktoru Součkovi, sluje liturgicky a zasmušile "A porta inferi", a opravdu mladistvé básnění Dykovo temení z podsvětí podvědoma, z pekla halucinací a úzkostí, z očistce skepse a výsměchu sobě samému; nezapomeňme, že právě tehdy - dlouho před Freudem - vyvozovala předV"ídavá škola "Moderní revue" za pomoci St. Przybyszewského svou teorii "nahé duše" z iracionálných oblastí podvědomých. Posměšný název druhé sbírky, "Síla života" chutná po dekadentní náladě na sklonku století; není však bez příchuti osobivého chlapectví blaseovanost, opakující si vlastně před branou života předčasné "tetigisse, periisse". V třetí části této lyrické trilogie, v cyklu "Marnosti", neskrývá básník ("tak uprostřed své generace stojím: duch, který neguje I") nihilistické důsledky svého pesimistického poznání, zároveň však přihlašuje se v "Písních z Montblancu" nadosobní zájem o otázky i závazky národní cti a národního svědomí: "A zvláštním smutkem dnes má duše chora. - Francouzsky: Montblanc. Česky: Bílá Hora. - - Pod ledem mrtvola mne upoutala. - Národ ten vstal. Čest ale nepovstala." Jistě lze za básníkovy podobence v této lyrice považovati rytíře smutné postavy, Turgeněvova Rudina, Huysmansova Durtala, Garborgova Grama, ale pod stálými souboji rozumu a citu, nadšení a posměchu, i1usionismu a zklamání se hý»e touha po Absolutnu a žízeň po činorodém uplatnění ŕ dekadence jest tu hlavně jen dobovou maskou. Lyrický výraz Dykův trpí prozatím beztvárnou anarchičností, zlomkovitostí náčrtu, průpravným začátečnictvím a jindy také literárností, jejíž odvozenost se promítá stálými narážkami, přímými neb zakrytými citáty a vyumělkovanými slovními hříčkami; ostatně Viktor Dyk byl vždycky poeta doctus. Přes toto křečovité hledání slova byla ihned patrna silná osobitost slohu lyrikova, v němž F. X. Šalda naráz uhodl skvělým paradoxem "básníka, třebaže básně ještě neviděl". Zde hlásilo se cosi celou podstatou jiného, než co bylo považováno za vrchol české poesie let devadesátých. Literární revoluce za vedení kritiků evrop 13