mužíka, s halenou mužíka. - - Zříš čelo zbrázděné a vrásčitou tu líc. - Že více chápeš dnes, též nenávidíš víc. - -- Má pohled zarytce, studený jako led.   Krev jeho národa však stříká na portrét." Básníkovi vrstevníci zpravidla přehlíželi a podceňovali tuto přísně mravní, mnohdy až moralistickou složku u Viktora Dyka, pravidelně proto, že od "Konce Hackenschmidova" a "Satir a sarkasmů" posměváček nešetřil parodistického žertu, aby uvedl v lehkost různé mravokárce a mravní kazatele, jimiž se to za jeho studentských let po českých vlastech zásluhou realismu jen hemžilo a kteří se jemu samému vydatně odvděčili za duchaplné paskvily v "Hackenschmidovi". Ale budoucnost sotva přehlédne, jaký podíl v jeho nenáboženském civilním Absolutnu má právě prvek etický: kus Ceského bratra odhadnou asi potomci v bá$níku "Posla", a to i ti z nich, kdož si uvědomí, že by Viktor Dyk proti tomu protestoval, zapomínaje sám, že málokterá z českých básni~kých knih má inspiraci eticky ~rigorosnější než památné "Anebo". Přílišná blízkost způsobuje doposud také nesprávnou perspektivu při určování vztahu Dykova nacionalismu k národně politickému elanu básníků z generací předchozích; tradicionalista Dyk dovolával se jich ovšem sám velice často, ale spíše jako historických autorit než jako zjevů sourodých. Dojista Jan Kollár, Svatopluk Čech, Eliška Krásnohorská a .Josef V. Sládek pronášeli podobně starostlivé obavy o českou věc jako V. Dyk; jitřili jako on veřejné svědomí a povzbuzovali mra.vní energii svých krajanů; podřizovali před ním často básnickou čistotu své tvorby obranné a výchovné tendenci, nejednou i s patrnými uměleckými ztrátami. Dojista najde pronikavější rozbor u mystika Zeyera dykovský pocit národního smutku i odtud plynoucí dykovský postoj neúchylného rytířství bijícího se za české barvy, a 11" racionalisty Machara dykóvské opovriení domácí malosti, chabé v odvetě i v zápase. A· přece žádný z těchto básníků nezaujal k národnímu problému tak osudově dramatický poměr jako právě Viktor Dyk. S výjimkou poety jedióého: Jana Nerudy. 7