15 nerudovsk:!J p'říznačného záp,asu nervosní měšťákov!H nedůvěr,!:! s výbojným jarem, ohlas bápníkova omlazení pob:!:ltem na Sumav~ a poZidní horkou láskou ke krásné Bo~eně. V oddílUlPodzimn~m a zimním však vrací se iZl~dumCivý \Skeptik do své studené samoty, kde mu vedle dhorob,y, beZlesnÝ'ch nocí a hovorů se smrtí nez'b'Ýv~' než elegické vzpomínání .a hrdá oddanost do vůle 0sUidu; místo barvitý,c'h krajinomaleb1plnÝ,ch světla a vZldu'chu rýsují se n!yní v úchvatném zjednodušení tllIptické scenerie lidského Ziápadu. Sv,ě'ží původností přírodního postřehu a prudkostí rnáladovou soutěží "Prostfl motivy" s Hálkovou nejumělecĎější knihou "V p,řírodě", ale kázní slova i obrazu, stálou shodou vnější dekorace i nitemého dění ji daleko :p1řev,!:Jšují. Neruda jest tu dův,ěmě citový, střídmý ve v,ýrazu, stříbrně melodický; ale jakýdJ. krutý,ch zkušeností, kolik vnitřní síly< biylo třeba, a!:;:H n1ěkdej!ší drsný veršove'c v!!:lbavil ze svárů svého nepoddajného nitra tuto hudbu! ' Uprostřed trýZlnivéchorob:!J a smrtelných tuch vZ!niklo z podnětů namnoze přílezitostný'c'h, s narážkami na starší vlastní i cizí Imotiv:H literární, se vzpomínkový'm'i ohlas,y Z1 ,cest desatero básní. které vi!šly aži posmrtně jako "Zr-iěvy pláte/ní". NáZJev vztahuje se k ú stře;dní miyšlence několika skladeb, příbuzné mystkko . vlasterneckým koncepcím polských romantiků: náš národ vlyvolen jest imezi ostatními, abl!:l se mesiášsky z'a lidstvo oMtoval, takže naše dějiny jsou Velkým plátkem lidstva. Ale pašijní nálada ;z daleka nev!jč'erpává obsahu těchto deklamací a modliteb provedenlJ'ch nemno2Je nákladným slohem patetkkým. Mys,tická lásl,ía k vlasti a n,árodu, v niž se nakonec rpiřepodstatnily všec~y NenwvlY důvě'rlné v2Jtah~J citové, jest mu, nadšenci bez frazí, horliteli tez' sebeoklamární, ekstatikovi bez nezivotné 'blouZlnivosti, také zdroi'em naděje a víry, kterou